gstar stof zelfgemaakte spijkerbroek diydiva
persoonlijk

Waarom wil ik een echte G-Star jeans?

Dit is voer voor psychologen. Onlangs kocht ik in een Haarlemse stoffenzaak echte G-Star Raw spijkerstof. Als een kind zo blij kwam ik thuis. Ik schoof bijna meteen achter mijn naaimachine ermee. Waarom is deze stof mij meer waard dan gewone jeansstof, die mij een super eerste spijkerbroek opleverde???

Denim

Op een Stoffenbeurs (speciale stoffenmarkt) kocht ik bij een vriendelijke gehoofddoekte dame een lap donkerblauwe denim. Ik wilde dikke stof met zo min mogelijk stretch. Pas na een voorbereidende wasbeurt en vooral na enkele eerste dagen dragen, weet je wat je in huis hebt gehaald. In dit geval een geweldige eerste zelfgemaakte spijkerbroek, die niet eens een strijkbeurt nodig heeft na het wassen! (Ik haat strijken…). Het is een merkloze spijkerbroek, nou ja, van het merk “Made by me!” voor de geweldige prijs van 12,50 Euro!

zelfgemaakte spijkerbroek diydivaG-Star

G-Star is een Nederlands merk dat in 1989 werd opgericht. Inmiddels is het één van de meest succesvolle jeansmerken ter wereld. In 1996 begonnen zij met RAW denim, een stugge donkerblauwe jeansstof, terwijl de hele wereld veelgewassen zachte en vale spijkerbroeken droeg.

De lokroep van een merknaam

Ik naaide als tweede spijkerbroek dus zelf een G-Star jeans. Op de zak heb ik ook dat logo geborduurd: G-Star Raw made by me. Waarom? Waarom blijft deze broek niet “merkloos”, net als mijn eerste spijkerbroek. Is de een meer waard dan de andere?

Het dragen van merkkleding kwam op in de jaren tachtig. Is dit een restje van mijn puberteit, waarin je precies de juiste Heavy broek van het merk Crums (met brede rib, niet zijnde corduroy…) moest dragen?

Louwerke schreef een heel blog erover: Waarom dragen we merkkleding? Volgens haar gaat het om de universele wens om ergens bij te horen. Merken hebben een imago, waar we ons mee identificeren. Door een bepaald merk te dragen, maak je de buitenwereld duidelijk tot welke groep je behoort.

gstar stof zelfgemaakte spijkerbroek diydivaImago

O.K. dat is duidelijk. Maar waarom wil ik op mijn leeftijd nog zo nodig tot een bepaalde groep horen? Het grote voordeel van ouder worden is namelijk dat je maling krijgt aan veel dingen en vooral je eigen gang gaat. Uiteraard wordt dit wel ingeperkt door het niet-kwetsen of beschadigen van anderen, maar voor de rest… Schijt!

Waarom wil ik nu dan bij een groep horen? Wil ik jong, stoer en well-to-do blijven, want dat is immers het imago van G-Star, zoals ik het zie. Al menen ze zelf dat het gaat om het contrast van rauw en geraffineerd, om “echtheid”.

Misschien is dat het. Toch een leeftijd dingetje: ik wil raw en cool blijven, ondanks dat ik ouder wordt… [schaterlach]

Hoe staan jullie tegenover kledingmerken of merkloze kleding?

Bewaren

Bewaren

Eén reactie

Hoi, wat vind jij hiervan? (Je reactie wordt keurig via de wettelijke AVG regels verwerkt!)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: